un sourire de mardi

458066-39
458066-40
Ännu en dag i skolan. En av amerikanskorna i klassen gjorde ett uttalande som gjorde mig lite ledsen idag. Madame Paquelin frågade vilken bok vi läst senast och eftersom den senaste jag har läst är mitt Paris-ex av Catcher in the rye så blev det mitt svar. Antagligen rynkade amerikanskan på ansiktet för Madame Paquelin frågade vad hon tyckte om den. Hon svarade att hon avskydde den och eftersom hon förra veckan sa att Amelie Poulain var "creepy". En söt liten idiot utan dess like. Ett moln av smug bildades över mitt huvud då vi pratade om James Joyce och hon inte visste vem det var. Madame Paquelin kved typ av att veta att en av hennes elever inte visste vem han var. Man kallar inte J.D. Salinger för dålig och går ostraffad. På vägen hem från skolan sken solen men ändå duggade det. David sa att han aldrig hade upplevt duggregn. Att detta regnet verkligen gav duggande ett ansikte för honom. Haha, kanske det konstigaste han har sagt hittils. Vi unnade oss två öl till happy hour-priser efter att ha gjort dagens läxa på en rätt trevlig bar i närheten. Indierna som hade stället var jättebra och bytte ut småskålarna med oliver och nötter innan vi ens hade hunnit äta upp allt.  Paris är nog staden där jag har sett mest poliser. Vet inte ifall jag har sagt det tidigare men så är det i alla fall. När vi satt på baren så var gågatan där vi brukar gå och handla mat mer eller mindre täckt av poliser. Dom stod där och kontrollerade innehållet av väskorna på alla som passerade. Jag och David blev jättenyfikna och David frågade kvinnan som satt bredvid ifall hon visste vad det handlade om. Hon hade ingen aning och vi planerade att gå förbi bara för att få fråga polisen men när vi var klara så hade dom försvunnit. Sannerligen en stad fylld med mystik. Ikväll har jag även haft ett litet samtal med min älskade Patricia. Elin för er som inte förstår. Hon har bestämt sig för att komma hit senare i vår och det är verkligen något som värmer i magen. Inte bara för att jag saknar henne otroligt mycket utan även för att Paris är våran stad. Vi har pratat om Paris sen första gången vi pratade, vilket var nånon gång i högstadiet. We go way back. Kommer bli underbart att ha henne här och göra massa parisiska saker med henne. Ska nog spara en del grejer tills hon kommer hit. Hoppas att det blir så bara. Hon har trots allt inte ens hälsat på mig i Göteborg så Paris känns lite som en dröm. Sen är ju Paris lite mer lockande så det är ju ett plus. Ska fortsätta kolla på lite Entourage nu. Jag och David är inne på säsong 4. Det kommer blir sorgligt att se sista avsnittet och bli tvungen att vänta tills i höst innan det kommer nya avsnitt. Bonne nuit / Daniel

Kommentarer
Postat av: elin

haha jag anar en liten bitskhet i "hon har inte besökt mig i göteborg"
det blir fint, cant wait!
puss

2008-03-12 @ 01:31:12
Postat av: hanna

Naw, David. Aldrig upplevet duggregn, så ung och oerfaren! :*

2008-03-12 @ 10:48:14
URL: http://asswithoutaface.blogg.se
Postat av: sedir

med risk för att vara salinger-pretentiös. det är faktiskt efter catcher in the rye som hela modet, eller snarare trendbrottet, med bak- och framvänd keps skapades. konstigt att avsky den boken. speciellt om man är amerikan. hon har säkert inte läst den. sopa.

godnatt!

2008-03-12 @ 22:34:27
URL: http://www.sedir.se
Postat av: Daniel

Ja men precis. Det var dessutom boken som både mördare av John Lennon och (den misstänkte) mördaren av JFK valde att ta med sig in i häktet. Minst sagt är hon en riktig sopa.

2008-03-13 @ 08:31:48
URL: http://fraternite.blogg.se
Postat av: Markus

haha kukmätartävling :D

2008-03-13 @ 14:21:50
URL: http://apagetopassthetime.blogg.se
Postat av: anton

daniel, du menar att hon borde tycka boken är bra för att lennon, jfk-killen, du, sedir och din lärare tycker den är bra? visa mig lagen där det står att man måste tycka om catcher in the rye, ty annars äro man kverulant, imbecill och en satans pungslickare till mongoapa. sådesså.

förresten, jag har inte läst ulysses, svår är vad den är. hur skriver joyce, du som vet?

2008-03-13 @ 14:31:03
Postat av: sedir

game's on, bitch.

2008-03-13 @ 20:59:34
URL: http://www.sedir.se
Postat av: Daniel

till anton: Det är inte det att hon inte gillade den eller amelie som gör henne till en imbecill och en satans pungslickare till mongoapa.Det är snarare kombinationen av hur hon uttryckte sitt hat mot boken, sa att amelie va så jävla "wierd", använder UGGs och är så jävla klyschigt amerikan i paris som man kan vara. Hon är gapig och tar onödigt med plats. Hade du varit här med mig hade du troligtvis delat mina åsikter(om jag känner dig rätt) så sluta vara wise-ass.

Jag har inte heller läst joyce men det är stor skillnad på att inte ha läst något och att inte ens känna till hans existens. Ulysses är skriven i vers, right?

2008-03-13 @ 23:37:43
URL: http://fraternite.blogg.se
Postat av: jessica

paris är staden där folk ringer en ambulans för ett skrapsår och går till sina pharmacies som en annan byter trosor (vad jag hatar det uttrycket, vad det är uttjatat och jag hatar det). jag måste även säga att efter er recension av the orphanage tvingade jag min kille ladda ner den och jag måste säga att jag aldrig varit så rädd/upphetsad/förfärad/förskräckt/exalterad osv över en film tidigare samtidigt som jag log åt den för att den var så jävla jävligt bra. jävligt.

david! jag bodde i paris i 4 månader, fråga om det är nåt du vill veta! (vet inte varför jag skriver så långt.. är uttråkad och vill försöka slippa undan skoluppgifter)

2008-03-13 @ 23:42:34
URL: http://lafabuleuse.blogspot.com
Postat av: jessica

glömde det viktigaste ju! de billigaste ölhaken finns nedanför pantheon! om ni inte redan hittat dem men det har ni säkert!

2008-03-13 @ 23:45:17
URL: http://lafabuleuse.blogspot.com
Postat av: anton

haha, hon verkar kanske inte ha båda sin UGGs på jorden, men att amelie är weird är väl inget att snacka om?

jag kollade i min ulysses, och om det är vers är det en helluva vers.

2008-03-14 @ 11:48:49
Postat av: Daniel

Nä, men hon är ganska ung än.

Amelie är ju wierd men på ett älskvärt sätt.

2008-03-14 @ 11:59:00
URL: http://fraternite.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0